JAZZMASTER MEETS STRATOCASTER!

Eräs Guitarworxin asiakas oli pitkään miettinyt omanlaisensa kitaran rakentamista. Pohdinnan tuloksena syntyi seuraavan oloinen tiekartta. Fender Jazzmaster toimii hyvänä lähtökohtana, sillä se on jo valmiiksi hieman erilainen ja harvinaisempi malli, lähtien bodyn offset-muotoilusta. Mutta entäpä jos haluaisi silti poiketa valtavirrasta, ja vaihtaisi keitokseen tiettyjä stratomaisuuksia.

Tuumasta toimeen. Guitarworxin osittaisen konsultaation pohjalta lähti Warmothille mielenkiintoinen tilaus. Jazzmaster body suosaarnia, mikkirouttaukset kolmelle humbuckerille (mahdollista jatkokäyttöä ajatellen). Pintakäsittelynä upea läpikuultava Transparent Red. Vibrarouttaus straton kahden tolpan vibralle (Gotoh 510). Kaulatasku mallia Stratocaster, lisättynä viisteellä (Contoured Heel). Samoin jakin kiinnityksen routtaus bodyn päälle käytännöllisesti, mallia Stratocaster.

Kaulamalliksi valikoitui luonnollisesti myös Stratocaster. Materiaali soittajaystävällistä lämpökäsiteltyä vaahteraa (Roasted Maple), otelauta Eebenpuuta (Ebony Fretboard) valkoisilla helmiäismerkinnöillä (Pearloid Blocks Inlay). Otelaudan radius 9,5” ja nauhat kapeat mutta korkeat jumbot (SS6105) eli ruostumatonta terästä. Yläsatula valkoinen Tusq XL.  

Elektroniikkapuolella asiakkaan mikkivalinta osui Fenderin 57/62 Stratocaster-settiin. Tätä komppaavat  bodyn ’alasarven’ puolelle sijoittuva 5-way mikkiswitch sekä kaksi volapotikkaa. Siis… hetkinen? Kyllä, kaksi volapotikkaa. Ei ensimmäistäkään tonea – nada. Eikä tässä lainkaan kaikki. Nimenomaan ylempi volapotikka ohjaa talla- ja keskimikkiä, kun taas alempi volapotikka ohjaa vain kaulamikkiä. Jonkun mielestä ilmansuunnat ovat ehkä menneet sekaisin, mutta käyttäjän preferenssit ratkaisevat.

Kun kitara oli Guitarworxin toimesta kasattu ja säädetty, oli tietenkin koeponnistuksen paikka. Ja sehän sujui vähintäänkin juohevasti, sillä kitaran luonnollinen vahvistamaton klangi on erittäin hyvä. Kiitos menee laadukkaalle puumateriaalille, Tusq-yläsatulalle sekä laadukkaalle teräsblokilla varustetulle Gotoh-vibralle. Sustain for days, niin kuin jenkkilässä sanotaan. Vahvistimeen kytkettynä kitara kuulostaa kirkkaan täyteläiseltä ja ilmeikkäältä stratolta. Tonepotikan ohittaminen tai pois jättäminen tuo usein tämän efektin.

Jotenka juu, jälleen mielenkiintoinen projekti. Tämän näköistä Jazzmasteria tulee tuskin vastaan joka kadunkulmassa, mikä onkin osaltaan koko jutun juoni.

Hieno tapaus!