Kuten tunnettua, Japanissa on hyvinkin pitkät perinteet soitinten valmistuksessa. Kun länsimainen populaarimusiikki yleistyi 50-60 -luvuilta lähtien, alkoi myös Japanista pukata muuallekin kuin kotimarkkinoille tarkoitettuja instrumentteja, kuten sähkökitaroita. Ensiksi osittain aivan omia luomuksia, ja sittemmin myös hyvinkin tarkkoja ja laadukkaita amerikkalaisten valmistajien kopioita. Ja tietenkin edullisempaan hintaan.
Tästä suivaantuneina laittoivat amerikkalaiset ensin lakimiehensä asialle, mutta päätyivät sitten taistelemaan vihollisen omalla maaperällä, perustamalla sinne omat tuotantolaitoksensa. Näin suuret merkit pystyivät markkinoimaan tuotteitaan kilpailukykyiseen hintaan ja säilyttämään samalla maineensa. Esimerkiksi Fender Japan syntyi vuonna 1982.
Gibson ryhtyi itse asiassa valmistamaan kitaroita Japanissa jo vuonna 1969, kun tytäryhtiö Epiphonen tuotanto siirrettiin Yhdysvalloista Japanin Matsumokuun. Vuonna 1988 käynnistyi lähinnä Japanin markkinoita varten suunniteltu ’Orville by Gibson’ -malliston tuotanto. Nimi on luonnollisesti johdettu merkin perustajasta: Orville Gibson. Ensimmäisten kitaramallien joukossa olivat ES-335, SG ja Les Paul Custom.
Guitarworxilla on ollut ilo ja kunnia huoltaa hyvin säilynyt vuoden 1990-mallinen Orville by Gibson ES-335. Niin, itse asiassa sama kitara kahteen kertaan, kahdelle eri asiakkaalle. Ensimmäisen asiakkaan toimenpide oli ainoastaan mikkien vaihto, enemmän korvaa miellyttäviin sellaisiin. Sittemmin tarinamme kitara vaihtoi omistajaa. Toisen asiakkaan toimenpidelistalle kertyi hieman enemmän puuhasteltavaa. Sehän sopii, tietenkin.
Nykyisessä, vuoden 2021 inkarnaatiossaan tämä Japanissa, amerikkalaisen reseptin mukaan valmistettu tarinamme Orville by Gibson ES-335 1990, on nyt saanut sisuksiinsa Englannissa valmistetut mikit, täällä Suomen Espoossa. Olipa selostus, mutta näin se kansainvälisesti globaaleilla markkinoilla voi nykymenolla mennä…
Avataanpa hieman tätä. Kitaraan asennettiin siis brittiläisen Bare Knuckle Pickupsin ’PG Blues’ -mikkisetti. Asiaan tarkemmin vihkiytymättömille tämä tarkoittaa: legendaarisen Peter Greenin (Fleetwood Mac) kenties vieläkin legendaarisemman Gibson Les Paul ’59 -mallin soundia hienosti jäljittelevä mikkisetti. Kupletin juoneen sisältyy oleellisesti mikkien keskiasennon honottava ’out of phase’ -soundi, josta herra Green tuli erityisen tunnetuksi.
Mikkien asennuksen lisäksi Guitarworxin toimenpidelistalle kirjautuivat nauhojen hionta ja perushuolto, säätöineen ja tsekkeineen. Kun kaikki oli valmista, koitti luonnollisesti koeponnistus. Ja täytyy sanoa, että näiden vahaamattomien, avarasoundisten ja kirkkaiden, mietojen Alnico II -mikkien (neck 7.4K ja bridge 7.9K) soundi on ainakin bluespainotteisen havainnoitsijan korvaan hyvinkin miellyttävä. Se legendaarinen, jo tehtaalta järjestetty mikkien keskiasennon honotus toimii hienosti, varsinkin kitaran volapotikoita sopivasti säätäen.
Hieno projekti taas jälleen!