A VERY SPECIAL TOP-NOTCH STRAT!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Mitäpä jos rakennuttaisi Stratocasterin vain ja ainoastaan parhaista palikoista. Sellaisista, jotka sopivat omaan käteen ja makumieltymyksiin. Stratocasterin, jollaisia ei juurikaan tule vastaan millään kadulla tai kujalla. Siitähän tulisi mahtava peli, eikö?

Tällaiset ajatukset mielessään kitaristi ’X’ (nimi muutettu) lähestyi Guitarworxia. Intensiivisen neuvonpidon jälkeen kitaristiasiakas vetäytyi luolaansa tilaamaan sopivia osia projektiin. Guitarworxin suositusten pohjalta hankintalistalle päätyi kolme merkittävää tavarantoimittajaa: Warmoth (neck), Callaham (hardware) ja Lindy Fralin (pickups). Koska asiakkaan toiveena oli relikoitu body, osui valinta arvostettuun MJT pajaan (USA).

Tässä vaiheessa tarinaa valistunut lukija kysyy: noh, mitä päätyi hankintalistalle? Mainitun Warmothin kaulan/otelaudan materiaali on Bocote (’Mexican Rosewood’), profiili tuhti Boatneck, radius 10-16”, jumbonauhat 6100 SS ja yläsatula Tusq. Virikoneistona toimii Kluson-type koneisto Callahamin listoilta. Relikoituun MJT bodyyn (Swamp Ash) on ruuvattu Callaham Vintage Narrow setti kilkkeineen. Kaikki rauta on Callahamin ’Distressed’ osastoa eli ei ruvelle hakattua ja ruosteista, vaan tyylikkäästi ja toimivasti vanhennettua.

Sähköpuolella mikeiksi valikoitui Guitarworxin suosituksesta Lindy Fralin Vintage Hot set, tallamikissä potkua ja botnea lisää Fralin Baseplate. Potikat tietenkin CTS ja mikkiswitch OakGrigsby. Kattaukseen asennettiin alimman tone potikan paikalle Blender Pot ja volapotikkaan luonnollisesti Treble Bleed. Jotta näin.

Sitten ekat savut (koeponnistus). Pari syvää hengitystä ja menoksi. Se soi ja se soi… ja se edelleen soi. Akustinen klangi ja sustain ovat jostain ihan omalta planeetaltaan. Mikkien tuottama soundi on rapea, pureva, erotteleva, lämmin ja musikaalinen. Siis puhutteleva ja soittajaa inspiroiva. Sähköpoliittisten kytkentöjen ansiosta soundia on helppo muokata edelleen, tilanteen ja tarpeen mukaan.

Vanha kansanviisaus ’smakar det så kostar det’ pitää paikkansa tässäkin kohtaa. Silti tämän ainutlaatuisen Stratocasterin hinta kaikkineen jää uuden Fender Custom Shop version alle. Asiakkaan mukaan tätä kitaraa ei hankittu mahdollista jatkokierrätystä ajatellen, vaan omaan käyttöön. Mielenkiintoinen ja antoisa projekti. Mahtava peli? Jo vain eli vankasti kyllä.

A ONE-OF-A KIND ESQUIRE WITH GUITARWORX SPICES!

Mikäli haluaa pysyä sähkökitaran specsien kohdalla ’Keep It Simple’ osastolla, on Esquire eli Telecasterin sukulainen varteenotettava vaihtoehto. Tässä mallissa on vain ja ainoastaan yksi mikki tallassa, volume ja tone potikat , mutta silti 3-way switch. Aivan kuten Telecasterissa. Se missä Esquire eroaa sukulaisestaan, on tietenkin juuri mikkiswitchin toiminta.

Normikattauksessa Esquiren mikkiswitchin 1. asento tuo kehiin tallamikin, ilman tonesäätöä eli signaali suoraan ulos jakille. Potkua on enemmän ja soundi terävämpi. Asento 2 eli keskiasento, kytkee mikin kaveriksi tone potikan, jolloin soundi pehmenee aavistuksen ja sitä voi säätää maun mukaan. Switchin asento 3 on kiinteä (ei tonen säätöä) ’fixed treble roll-off’ eli varsin tummanpuhuva.

Guitarworxin asiakas saapui tasan tämän tyyppiset kujeet mielessään suunnittelupalaveriin. Koska suurten valmistajien valikoimista on joskus/monesti hankalaa löytää juuri itselleen sopivaa kitaraa, päätettiin ryhtyä omaan projektiin. Siksi hankintalistalle päätyi heti alkumetreillä Warmothin (USA) laaja tarjonta.

Guitarworxin suosituksesta kaulan materiaaliksi valittiin ’Roasted Maple’ eli lämpökäsitelty vaahtera. Tällöin ei tarvita mitään pintakäsittelyä ja mukavan tuntuinen kaula näyttää heti kättelyssä ’vintage’ kaulalta. Profiiliksi valikoitui tuhti ’Fat Back’ ja kaulan radiukseksi 9.5”. Otelaudan nauhat ovat mallia 6150 Medium Jumbo ja materiaali Stainless Steel. Yläsatulan materiaalina toimii Tusq. Kitaran tyylikäs body on kevyttä suosaarnia (Swamp Ash). Pintakäsittelyksi valikoitui asiakkaan toimesta Warmothin erikoinen ’Black-To-Clear burst’, satiinilakkauksella.

Entäpä sitten muut palikat? Mikki on pönäkkä Seymour Duncan Hot Tele Lead (STL-2) ja talla Gotohin vintagemalli säädettävillä messinkisillä tallapaloilla (compensated brass saddles). Mikkiswitch tottelee nimeä OakGrigsby ja potikat nimeä CTS. Aito Switchcraft jakki istutettiin Guitarworxin suosituksesta Electrosocket jakkikuppiin, joka pysyy paikoillaan kahden ruuvin avustuksella.

Kitaran kokoamisvaiheessa päädyttiin sähköosastolla Guitarworxin ehdotuksesta hieman alkuperäisistä Esquire kytkennöistä poikkeavaan ratkaisuun. Alkuperäinen mikkiswitchin kolmas ’tumma’ asento (2 konkkaa + 1 vastus) on monien mielestä liian ’tumppu’ ja hiljainen. Siksi päädyttiin ns ’Eldred Mod’ (Mike Eldred, Fender Custom Shop) ratkaisuun, jossa yhdellä konkalla aikaansaadaan mukava ja käyttökelpoinen, hieman honottava ’cocked wah’ soundi. Niin, ja tietenkin volapotikkaan asennettiin Treble Bleed kytkentä, jotta ylätaajuudet eivät katoa potikkaa kiinni ruuvattaessa.kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Projektin lopputulos? Ainoa laatuaan oleva, kevyt ja hyvin soiva Esquire. Tällä kepillä soittaa halutessaan lähes mitä vain. Asiakkaan mukaan kitarasta tuli kertaheitolla hänen arsenaalinsa ykköspeli!

QUALITY TELECASTER BUILD PROJECT!

Eräs Guitarworxin asiakas oli pidempään pohdiskellut mieleisensä Telecasterin rakentamista. Sen tulisi olla perinteinen, kevyt, hyväsoundinen ja helpposoittoinen. Ja eikun tuumasta toimeen eli tilaukset vetämään.

Puuosien tilauslistalle päätyivät MJT Custom Aged (Mark Jenny) valmistama kevyt relikoitu vintagetyylinen body (swamp ash) ja USA Custom Guitarsin valmistama täysvaahtera kaula (one-piece maple neck) 9.5” radiuksella ja Dunlop 6130 medium jumbo nauhoilla. Yläsatulan materiaaliksi valittiin asennusvaiheessa Tusq.

Hardwaren ja sähköpuolen listalle päätyivät korkeussäädettävä Gotoh HAP virikoneisto, Gotoh talla kompensoiduilla messinkisillä tallapaloilla (compensated brass saddles), CTS potikat (treble bleed), CRL 3-way switch ja Electrosocket jakkikuppi Switchcraftin jakilla. Mikkikattaukseksi valikoitui asiakkaan hyvien kokemusten perusteella Klein Nocaster setti (neck 7.1K ja bridge 8.2K).

Guitarworxilla oli ilo ja kunnia kasata ja säätää keppi. Tähän sisältyi myös otelaudan nauhojen plaanaus. Kitaran rakentaminen laatuosista on aina monella tapaa palkitseva projekti. Lopputulema oli tälläkin kertaa oletetusti positiivinen, mutta yllätti silti. Eli hyvään pyrittiin, mutta erinomaista pukkasi. Ja sehän ei haittaa…

MJT/USACG Telecaster on todella kevyt, olematta kuitenkaan kaulapainoinen. Kitaran luonnollinen klangi on uskomattoman syvä ja sustain pitkä. Vahvistettuna ollaan hymyssä suin suoraan osoitteessa ’Telecaster Territory’. Soundi on täyteläinen ja Telen tallamikin usein tyypillisestä kireydestä ei ole tietoakaan.

Kerta kaikkiaan hieno ja hyväsoundinen peli!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

SWEDISH GREETINGS FROM THE SEVENTIES!

Harvinaisempi, hyvin säilynyt Hagström II N solid body (Made in Sweden) kävi Guitarworxin pajalla pienessä kunnostuksessa. Kitaralle tehtiin perushuolto, nauhojen hionta ja virikoneiston kiinnityksen korjaus. Juurikaan muuta ei tarvittu.

Tämä Ruotsin soitinteollisuuden vastaus Gibson SG:lle oli tuotannossa vuosina 1969-1976. Kyseisen soittimen omistaja on hankkinut sen 70-luvun puolivälissä Helsingissä silloin vaikuttaneen PSO:n (Pohjoismainen Sähkö Oy) liikkeestä, osoitteessa Vuorikatu 14. Levytysbusineksessakin vahvasti vaikuttanut PSO on nyttemmin hävinnyt maailmankirjoista, mutta heidän soitinosastonsa myymiä tuotteita on edelleen käytössä.

Hagström II N on rakenteeltaan SG:n tapaan mahonkia, joskin kaula kiinnittyy bodyyn pulttiliitoksella (bolt-on neck). Kaikesta näkee, että suunnittelijat ovat paneutuneet asiaansa. Esimerkiksi pleksin alla sijaitsee hurinoilta suojaava alumiininen shield plate, johon on kytketty elektroniikan poteroiden vuoraus. Kitaran Tremar vibra on tässä yksilössä säädetty kiinteäksi.

Sähkökattaukseen sisältyy kaksi hyväsoundista täyskokoista humbucker mikkiä (neck 11.1K ja bridge 8.3K), 3-way switch ja mikkikohtaiset säädöt volalle ja tonelle. Lisäksi pleksin ylemmästä kulmasta löytyy liukukytkimellä toteutettu ’mud switch’, jolla saadaan tummennettua soundia vaikkapa enemmän jazzin suuntaan.

Solakasta ulkomuodostaan huolimatta Hagströmissä on jo vahvistamattomana hyvin ponteva ja erotteleva klangi. Mikkien avustuksella sointi vain paranee. On hyvinkin helppo kuvitella soittavansa kitaralla lähestulkoon mitä tahansa, historian siipien havinan säestäessä. Eipä silti, myös modernimpi sävellystaide taittuu kepeästi. Sen verran hyvät ovat soundit.

Jävla bra!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

VERY SPECIAL PICKUPS IN A SPECIAL GUITAR, ALL MADE IN FINLAND!

Tämä erään Guitarworxin asiakkaan tuoreimpiin kuuluva hankinta saapui pajalle uusien mikkien asennusta varten. Kyseinen customsoitin on Anders Liljeströmin vuonna 2014 valmistama mielenkiintoinen Visio Electric (Made in Finland).

Kitaran set-neck kaula on mahonkia ja otelauta ziricotea. Lavan rakenteen ansiosta kielet menevät jokseenkin suoraan luisen yläsatulan yli Gotohin virikoneistolle. Tämä varmistaa hyvin vireen säilymisen. Myös Visio Electric mallin runko on mahonkia, joskin kannen materiaalina on käytetty pähkinäpuuta (walnut cap). Tallan virkaa toimittaa tässä kepissä laadukas Hipshot hardtail bridge eli kielet kiinnittyvät Telecasterin tapaan rungon läpi. Tyylikäs kokonaisuus.

No entäpä ne mikit sitten? Nämä tilattiin Suomen virallisiin mikkivelhoihin kuuluvalta Veijo Rautialta, Joensuusta. Kyseessä on Rautia Guitarsin kehittämä uusi Splitbucker mikki (Made in Finland), jossa hyödynnetään Alnico 5 magneetteja. Suunnittelun lähtökohtana on ollut humbucker mikki, josta saadaan myös käyttökelpoinen single-coil soundi. Useinhan tällaisten mikkien splittaus eli puolitus tuottaa varsin ohuen ja hennon soundin. Nyt tilanne on täysin päinvastainen.

Rautia Splitbucker rakentuu siten, että mikin ruuvikela (screw coil) on hieman leveämpi ja siihen on käämitty peruskelan päälle ohuemmalla AWG 43 PE langalla ylimääräinen kela. Tämä kytkeytyy päälle single-coil asetuksessa, tuottaen ruuvikelasta vahvan (neck 7.8K, bridge 8.6K), mutta humbuckeria kirkkaamman aidon yksikelaisen soundin, jossa on hieman P90 mausteita.

Mikin PAF tyyppisessä humbucker asetuksessa käytetään ruuvikelan peruskäämitystä yhdistettynä viereiseen slug coiliin (stratomikiltä näyttävä kela), sarjaan kytkettyinä (neck 7.4K, bridge 8.2K). Tämän lisäksi saadaan mikistä vielä ’Hot Humbucker’ soundi, jossa vahva single-coil asetus on kytketty sarjaan slug coilin kanssa (neck 11.4K, bridge 12.8K). Molemmat humbucker asetukset tuottavat mukavan pehmeän ja erottelevan soundin, mitään tunkkaisuutta ei esiinny.

Kitaran neljän potikan ’Les Paul’ kattaus kytkettiin asiakkaan toiveiden mukaisesti mielenkiintoisella tavalla. Normitapauksen volapotikoiden tilalle asennettiin kolmiasentoiset kiertokytkimet (3-way rotation switch), joilla valitaan kunkin mikin soundi. Entinen kaulamikin tonepotikka on tätä nykyä master volume ja entinen tallamikin tonepotikka onkin nyt master tone. Ja perinteinen 3-way toggle switch valitsee halutun mikin. Varsin loogista käytössä.

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Aika pläjäys teknistä jargonia? Juu toki kyllä, mutta muuten näiden mikkien sielunelämä ei oikein välity niistä kiinnostuneille. Yhtä kaikki, hieno Anders Liljeström Vision Electric käy ja kukkuu nyt oivan klanginsa ansiosta aivan eri tahtiin kuin tavallisilla mikeillä. Käyttökelpoinen monipuolisuus on valttia. Ja sehän oli juurikin tavoitteena. Lisää tällaisia!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

TELECASTER BLUES SPECIAL!

Tämä Fender Telecaster MIM (Made In Mexico) kävi Guitarworxissa sonnustautumassa paremmin bluesin soittoon, muutaman huolella valitun päivityksen merkeissä. Kitara oli sinänsä hyvässä iskussa, ainakin ulkonäkönsä puolesta. Pleksi oli valmiiksi vaihdettu mustanpuhuvaksi 1-ply versioksi.

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Fenderin Meksikossa valmistetut mallit ovat tunnnetusti rakennuspuiltaan usein vähintäänkin samalla viivalla USA-mallien kanssa. Puuosat rahdataan käytännössä vain rajan yli edullisempien tuotantokustannusten Meksikoon. Sen sijaan näiden mallien mikit jättävät monille toivomisen varaa.

Kitaran toimenpidelistalle kirjattiin perushuolto, nauhojen plaanaus, uuden Tusq-yläsatulan asennus ja uusien mikkien asennus. Guitarworxin suosituksesta mikeiksi valittiin Lindy Fralin Blues Special setti (neck 7.5K ja bridge 7.0K). Näissä mikeissä käytetään Alnico V magneetteja.

Sähköosastolle päädyttiin lisäksi asentamaan mikkien valintakytkimeksi 4-Way switch, jonka ansiosta saadaan käyttöön myös molemmat mikit sarjaan kytkettyinä (humbucker). Mukavan tömäkkä lisävaihde, jonka olemassaolo ei näy mitenkään päällepäin.

Kaikkien toimenpiteiden jälkeen oli luonnollisesti vuorossa koeponnistus. Ja kyllä toimii. Nyt on kitarassa jo sellaisenaan aivan eri klangi, puhumattakaan erosta vahvistimeen kytkettynä. Alkuperäisiin mikkeihin verrattuna soinnissa on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Rendezvous with the Blues!

BRIAN SETZER WAS SEEN AT GUITARWORX!

Kuuluisuuksien visiitit Guitarworxissa senkun jatkuvat. Tällä kertaa vuorossa on rockabilly genrestä lähtöisin olevan tyylitiluttajan työkalu: Gretsch G6120-SSU Brian Setzer Signature. Tämä nimenomainen yksilö on vuonna 2003 Teradan tehtailta Japanissa valmistunut Orange Flame Maple (OFLM) malli.

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Brian Setzer on vuosikausia soittanut Gretschin kitaroilla. Nyt kyseessä olevan signaturemallin lähtökohtana on ollut Setzerin vuoden 1959 mallinen 6120. Kitaran 24.6” skaalan kaula ja ontto body ovat vaahteraa. Otelaudan materiaalina on Ebonized Rosewood. Koska tässä mallissa käytetään Bigsbyn vibraa, on herra Setzer halunnut kitaraan lukittavan virityskoneiston (Sperzel Locking Tuners). Hyvä valinta.

Sähköosasto muodostuu kahdesta Gretsch Filtertron humbucker mikistä, joita sävytetään ja säädetään hieman erikoisemmalla kattauksella. Mikkien valinta hoituu 3-way switchillä, jonka vierestä löytyy tonesäätimenä toimiva toinen switch. Molemmille mikeille on omat volapotikat, joidenka lisäksi kitarasta löytyy Gretschin tapaan tietenkin vielä master volume. Jos äänitasot karkaavat lapasesta, saa mastervolalla tilanteen nopeasti haltuun.

Guitarworxilla oli ilo ja kunnia tehdä kitaralle perushuolto ja tasata otelaudan nauhoissa ilmenneet korkeusheitot. Nyt sopii tällä Gretschillä soittaa Chet Atkins tyyppistä pikkausta, hulvatonta Stray Cats vääntöä tai isomman orkesterin sovituksia. Muitakin ehdotuksia otetaan vastaan!

MARK KNOPFLER WAS SEEN AT GUITARWORX!

Tämä ensimmäisen vuoden (2003) tuotantoa oleva Fender Mark Knopfler Signature Stratocaster kävi Guitarworxissa visiitillä. Nykyisin tuotannosta poistunut Knopfler Signature rakentuu ’57 mallisesta saarnirungosta (light weight ash body), johon on yhdistetty ’62 mallinen vaahterakaula (maple neck) ruusupuuotelaudalla (rosewood).

Kitaran kaulassa on C-shape profiili ja 7.25” otelaudan radius. Sekä bodyn (Hot Rod Red) että kaulan (Vintage Tint) pintakäsittelynä on nitroselluloosa lakkaus. Vaikkakin Knopfler Signature edustaa vintageosastoa, on mallia nykyaikaistettu 5-Way switchillä ja 21 medium jumbo nauhalla. Mikkeinä toimivat tehokkaammat Fender Texas Specialit.

Guitarworxin toimenpidelistalle kirjattiin perushuolto ja nauhojen tasaushionta. Samassa yhteydessä asennettiin kaulaan Tusq yläsatula, joka yhdessä alkuperäisen vibratallan teräsblokin (steel block) kanssa tuottaa nyt oikein muikean klangin. Kitaran konehuoneen puolelle asennettiin volapotikkaan Treble Bleed kytkentä, joka säilyttää soundin yläpään potikkaa pienemmälle ruuvattaessa.

Nyt kelpaa tällä Fenderillä soitella vaikkapa Sultans Of Swingiä, tai itse asiassa ihan mitä vaan mieleen tulee. Muutakin kuin Knopfleria.

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

A RARE-BIRD TAKAMINE ELECTRIC FROM THE 80’S!

Japanilainen Takamine on tunnettu ja arvostettu kitaravalmistaja, jonka akustisia ja elektroakustisia malleja käyttävät monet maailmantähdet. Sen sijaan Takaminen sähkökitarat ovat monelle tuiki tuntemattomia.

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Tämä Guitarworxin huollossa käynyt Takamine solid body on niinikään sikäli tuntematon, että kitaran mallista ei toistaiseksi ole löytynyt varmaa tietoa. Niinpä käytämme siitä tässä yhteydessä merkintää ’UEG’ (Unidentified Electric Guitar). Mikäli jollakulla on tarkempaa tietoa, otetaan se kiitollisena vastaan. Kitara on ostettu 80-luvulla Aron Soittimen liikkeestä ja ollut samalla omistajalla siitä lähtien.

Tapaus Takamine ’UEG’ on varustettu solakalla liimakaulalla (set-neck), kahdella humbucker mikillä ja Takaminen kelluvalla vibratallalla sekä omintakeisella kielten lukituksella. Kitarassa on normi yläsatula, mutta tämän pohjoispuolelle on sijoitettu erillinen Floyd Rose –tyyppinen lukitusjärjestelmä. Äänensäätöön on varattu master volume ja neck tone sekä bridge tone.

Koska kitaran vibratalla oli huoltoon tullessaan valmiiksi säädetty ’kiinteäksi’, poistettiin kielten lukitus kitaran lavasta. Näin kielten vaihtaminen on helpompaa. Yläsatulan alhaisten kieliurien aiheuttaman kielten särinän (string buzz) takia paikalle vaihdettiin Tusq-satula. Samalla perushuollon toimenpiteiden lomassa hiottiin otelaudan nauhat kuosiinsa.

Takamine ’UEG’ tuotti vahvistimeen kytkettynä ensin pelkkää hurinaa. Irronneen jakkipiuhan ohella kävi ilmi, että kaulamikki oli sanonut irti työehtosopimuksensa. Niinpä paikalle ruuvattiin tallamikin kanssa yhteensopiva humbucker. Valinnaksi päätyi mieto DiMarzio EJ Custom (output 178 mV). Ja hyvin pelittää. Kitaran mikkikattaus tuottaa miellyttävän pehmeän soundin, mutta tarvittaessa löytyy myös rouheaa purevuutta. Nyt voi taas vetää!

GIBSON MIDTOWN 2015 FINE-TUNING!

Tämä Gibsonille harvinaisempi tasakantinen puoliakustinen sähkökitara kävi Guitarworxissa perushuollossa. Samalla tviikattiin muutamat seikat parempaan kuosiin.

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Gibson Midtown muistuttaa ulkonäöltään vahvasti klassista ES-335 mallia, joskin Midtown on mitoiltaan hieman pienempi ja kompaktimpi. Kuten todettu, kitaran koppa ei ole kaarevalinjainen (arch-top) vaan tasakantinen (flat-top). Itse asiassa Midtown muistuttaa rakenteellisesti enemmän esim Telecaster Thinlinea.

Midtownin mahonkinen body on jyrsitty ontoksi (chambered) ja päälle on liimattu tasainen vaahterakansi, kaksilla f-aukoilla. Jakki sijaitsee käytännöllisesti bodyn sivussa. Bodyn takana on avattava ’huoltoluukku’, joten elektroniikkaan pääsee hyvin käsiksi. Kitaran slim taper liimakaula on veistetty yhdestä mahonkipalasta, otelaudan materiaali on ruusupuuta. Nauhat ovat mukavan pyöreät medium jumbot.

Gibson Midtownin erinomaisten soundien takana ovat vahaamattomat Burstbucker 1 ja Burstbucker 2 mikit, alnico II magneeteilla ja balansoimattomilla keloilla (unbalanced coils). Näillä eväillä syntyy hyvin avoin ja rapea sointi. Kitara taipuu mieluusti moneen menoon.

Guitarworx suoritti perushuollon ohella kevyen nauhojen plaanauksen. Yläsatulaksi vaihtui Tusq ja volapotikoihin asennettiin Treble Bleed kytkennät. Nyt kelpaa vetää, olipa sitten keskikaupungilla tai muualla!