OLD IN-HOUSE TELECASTER THINLINE WITH NEW MUSCLES!

Guitarworxin kalustoon on vuosia kuulunut Warmothin osista kasattu ’69-tyyppinen  Telecaster Thinline. Kyseinen soitin on rakennuspuiltaan ja specseiltään luonnollisesti custom-versio edustamastaan esikuvasta.

Mahonkiseen bodyyn (Mahogany Body) on liitetty Warmoth Vintage/Modern  –kaula (Neck), jonka materiaali tunnetaan nimellä Canary Wood. Käyttäjäystävällinen kaula, sillä pintakäsittelyä ei tarvita. Otelauta on ebenpuuta (Ebony Fretboard), radiuksen ollessa Compound 10-16”.  Talla on Gotohin valmistama, samoin kuin Kluson-tyyppiset virittimet.

Guitarworxin ’69 Thinline on alusta lähtien ollut ’Match Made In Heaven’ akustiselta soinniltaan, joskin klangi on mielenkiintoisesti koko ajan parantunut vuosien saatossa. Mukaan on tullut entistä enemmän lämpöä ja syvyyttä. Kitaraa onkin ollut mukava näppäillä vaikkapa kotisohvalla, ihan ilman vahvistusta.

Vahvistettu sointi on myös ollut vähintäänkin asiallista, mutta tiettyä hakemista on koko ajan ollut käynnissä. Telecaster kaulahumpparilla (tässä mini humbucker) on vaativa yhtälö, sillä kaulamikki on usein hieman  tumma ja tuhnu, ja talla taas telemäisesti siihen nähden turhan pinkeä ja kireä. Samoin ero mikkien outputissa saattaa olla turhan suuri. Niinpä Guitarworxin ’69 Thinlinessä on tähän mennessä ollut 3-4 eri mikkikattausta. Ei siinä mitään, kokeilu on mielenkiintoista.

Mutta nyt maistuu. Guitarworx tilasi nimittäin Joensuun mikkigurulta, Veijo Rautialta, www.rautiaguitars.net uudet mikit. Koska päällimmäisenä ajatuksena oli löytää pehmeämpi ja pyörempi Telen tallamikki, osui valinta TCC-Bridge –malliin (AWG 40 Alnico V/4.7K). Sen kaveriksi kaulapositioon valikoitui pienen neuvonpidon päätteeksi Rautiaguitars Mini Humbucker (PE Alnico V, degaussed long rough cast/5.9K).

Ja kuinka kävi? Oikein hyvin, kiitos. Niille, joita asia kiinnostaa, asennuksessa käytettiin 250K potikoita. Tallamikki on juuri mitä oli tilauksessa: pehmeämpi ja pyöreämpi, mutta silti ’Tele’. Ja kaulamikki puolestaan mukavan lämmin, mutta samalla kertaa soinniltaan rapea ja erotteleva.

Kenties upein ominaisuus tässä kattauksessa on mikkien keskinäinen balanssi. Vaihto soiton aikana lennossa, esim kaulamikiltä tallaan tai päinvastoin, sujuu hyvinkin jouhevasti. Ilman volumetason ylenmääräistä laskua tai nousua. Kaiken kaikkiaan, se kuuluisa MOJO on tanakasti kohdillaan…

Kyllä kelpaa!

SOMEWHAT RARE BASSISTICS: A CMT GIBSON RD ARTIST 1981!

 

 

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

 

No nyt meni tarina ja lyhenteet metsään, vai menikö? Guitarworxilla oli taannoin ilo ja kunnia huoltaa jokseenkin harvinaisempi Gibson-basso. Kyseessä on Gibsonin Kalamazoon tehtailta vuonna 1981 lähtenyt RD Artist –malli.

Gibson valmisti RD Artist –sarjan kitaroita ja bassoja aikavälillä 1977-1981. Tuotantomäärät eivät olleet ylitsevuotavan suuria, sillä vuonna 1981 kitaroita valmistettiin vain noin 100 kpl ja bassoja todennäköisesti suunnilleen sama määrä. Mikä tekee vuoden 1981 RD Artist -bassoista erityisen mielenkiintoisia, on niiden Curly Maple Top (CMT) body, jossa on ns ’Bound Body’ eli reunalistoitettu runko. Muista tämän mallisarjan bassoista tätä yksityiskohtaa ei löydy.

Hyvältä näyttää. Mitenkäs sitten rakennuspuut? Gibson CMT RD Artist Bass on veistetty hyvinkin pitkälti vaahterasta. Nimittäin, kolmeosainen 34 ½” scale vaahterakaula (Maple Neck) on liitetty liimaliitoksella (Set Neck), kuinkas ollakaan, vaahterabodyyn (Maple Body). Ja tämän bodyn yläpintaa koristaa näyttävä loimuvaahterainen viilu (Curly Maple Top). Otelaudan materiaali on sentään eri puuta eli ebenpuuta (Ebony Fretboard).

Sähköpuolelle siirryttäessä eteen tulee lisää harvinaisempaa tavaraa. Tämä Gibson-basso on nimittäin aktiivi. Eli siis? Basson äänentoisto perustuu ainoastaan 9V pariston voimalla toimivaan Moog-järjestelmään. Haluttu mikki valitaan 3-Way mikkiswitchillä, ja kunkin Mark V Active Humbucking –mikin soundia muokataan mikkikohtaisella volapotikalla sekä erillisillä Treble ja Bass potikoilla (säätö: 5 /-5).

Mutta, mutta… Tämän lisäksi järjestelmään on leivottu kahdella miniswitchillä operoitavat kaksi lisäominaisuutta. Bodyn alapuolelta tutkailtaessa vasemmanpuoleinen kytkin valitsee Bright Switch –toiminnon ja oikeanpuoleinen kytkin Compression/Expansion –toiminnot. Jotenka, valinnanvaraa riittää monenlaiseen lähtöön ja tarpeeseen.

Guitarworxin työlistalle kirjautuivat perushuolto, väsähtäneen jakin uusiminen sekä uuden kielisetin asennus. Huollon jälkeinen testiajo vahvisti nopeasti basson monipuolisuuden. Erikoisempaa tai harvinaisempaa soitinta etsivän kannattaa pitää silmällä esimerkiksi Reverbin valikoimia, kuten tässäkin tapauksessa.

Onnittelut omistajalle!

A SPECIAL TELECASTER PROJECT WITH LOLLAR GOLD FOILS!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

 

Aikanaan, 60-luvun hämärissä, ryhtyi japanilainen Teisco (1948-1969) viemään valmistamiaan edullisia sähkökitaroita Yhdysvaltoihin. Tuotemerkin kitaroissa käytettiin erityisiä matalarakenteisia yksikelaisia mikkejä, joidenka yleisnimikkeeksi muodostui sittemmin ’Gold Foil’. Tämän mikkityypin kirkkaan ja lasimaisen soundin tunnetuksi tekemisessä ovat edesauttaneet muun muassa herrat Ry Cooder ja David Lindley.

Eräs Guitarworxin vakioasiakkaista oli pidempään suunnitellut Gold Foil -mikkien asentamista johonkin sopivaan kitaraan. Lopulta projekti toteutui mieleisen kitaran rakentamisella. Kaulaksi valikoitui Warmothilta tilattu Pro-mallinen vaahterakaula (Maple Neck), joka on kruunattu Wenge-otelaudalla (Fretboard). Kitaran body on muokattu Guitarbuild Telecaster Thinline -mallista, jonka materiaali on kevyttä suosaarnia (Swamp Ash Body). Tämä versio on ilman F-aukkoa (no F-Hole).

Kitaran puuosien pintakäsittely sekä bodyn muokkaus ja bindauksen asentaminen hoituivat asiakkaan toimesta. Guitarworxin antoisaksi tehtäväksi jäi kitaran viimeistely ja säätö soittokuntoon sekä P90-routtaukseen sopivien Lollar Gold Foil –mikkien (neck 6.2K ja bridge 7.25K) asennus. Valmiina tilattu sähköosasto muodostuu CTS 250K –potikoista ja 3-Way CRL-mikkiswitchistä. Tonekonkka (Tone Cap) on arvoltaan 0.022 uF. Kattaukseen lisättiin Guitarworxin suosituksesta vielä volapotikan Treble Bleed.

Ja entäpä ne soundit sitten? Täytyy todeta, että Jason Lollarin nettisivuillaan lupailemat ominaisuudet pitävät hyvin paikkansa. Mikkien mittasuhteet ja materiaalit, kuten ’rubberized’ ferriittimagneetit ja paksumpi 44-Gauge käämintälanka antavat soundiin nopeasti syttyvän, kristallinkirkkaan yläpään ja runsaat, dynaamiset yläsävelsarjat. Kitara kuulostaa yksikelaiselta, mutta kuitenkin runsaammalta ja lämpimämmältä. Erityisesti kaulamikin sointi loistaa musikaalisuudellaan.

Taas jälleen mielenkiintoinen projekti. Tämän Telecasterin ansioiksi voidaan lukea myös sen kokonaispaino: vaivaiset 2,45 kg. Jotenka, selkeästi selkälääkärien musiikkiyhdistyksen suosittelema…

Lisää tällaisia!

KRAMER FOCUS 8000 – A VERY RARE 80’S BASS GUITAR WITH DIVERSIFIED SOUNDS!

 

Harvinaisempaa ja erikoisempaa mallia edustava Kramer Focus 8000 pistäytyi tässä taannoin Guitarworxin perushuollossa. Tämä amerikkalaismerkin 4-kielinen basso on valmistunut vuonna 1983. Mallia tehtiin Japanissa vuosina 1983-1989, alkuun kuuluisassa Matsumokun tehtaassa ja myöhemmin ESP:n tuotantolaitoksessa.

Kramer Focus 8000 on omalla tavallaan mielenkiintoinen yhdistelmä Fenderin ja Gibsonin maailmoja. Basson nelipulttinen kaula (Bolt-On Neck) on vaahteraa (Maple), ruusupuuotelaudalla (Rosewood Fretboard). Kaulan lapa muistuttaa muotoilultaan Fender Precisionia. Soittimen runko puolestaan perustuu Kramer Condor malliin, jonka muotoilun esikuvana on toiminut Gibson Explorer.

Passiivinen sähköosasto rakentuu P/J kattaukselle. Jotenka, kaulamikki on Precision typpinen ja tallamikki Jazz Bass tyyppinen. Mutta eipä siinä kaikki, tallamikkejä on nimittäin kaksin kappalein (Double J-Bass Pickups). Vieri vieressä.

Kitaran ylemmällä 3-asentoisella miniswitchillä valitaan ensiksi haluttu mikkipositio: Neck/Both/Bridge. Alemmalla miniswitchillä voi sitten valita tallamikit kytkettyinä rinnan (Parallel) tai pontevammin sarjaan (Series). Näin soundivaihtoehtoja löytyy enemmän kuin lääkäri määrää.

Soundien skaala ulottuu matalasta murinasta Jacomaiseen napakkuuteen. Kattauksessa on kaksi volapotikkaa (Separate Volume Pots) sekä yhteinen Master Tone. Pitkän sustainin takeena toimii Schaller tyyppinen leveyssuunnassakin säädettävä rullatalla (Roller Bridge with Spacing Adjustment).

Yllättävä tapaus. Eipä ollut tiedossa, että tällaista mallia on edes olemassa. Nyt on. Asiakkaan mukaan basson hänelle myynyt henkilö kertoi, että se hankittiin aikoinaan ameriikoista, eräälle suomalaiselle raskaamman rockin yhtyeelle. Hyvinkin ymmärrettävä yhtälö.

Yhtä kaikki, tämän basson tarjoamilla soundeilla taittuvat monensorttiset sävelteokset!

A HIGH-QUALITY JAPANESE TAKE ON THE CLASSIC 335!

 

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Yamaha on eräs monipuolisimmista instrumenttien valmistajista. Valikoimiin sisältyy kalustoa vasta-alkajan soittimista aina konserttitason artistien työkaluihin saakka. Tällä kertaa tarkastelun kohteena on Guitarworxin perushuoltoon saapunut perinteikäs sähkökitara.

Yamaha SA2200 on japanilaismerkin näkemys klassisesta Gibson ES335 tyyppisestä puoliakustisesta sähkökitarasta. Tätä Yamahan mallisarjaa on valmistettu jo 1970-luvulta lähtien, muutamana eri versiona. Nykyisinkin tuotannossa oleva SA2200 on rakenteellisesti hyvin lähellä Gibsonia. Mahonkikaula (Mahogany Neck), laminoidusta vaahterasta valmistettu puoliakustinen runko (Laminated Maple Body) kahdella f-aukolla. Rungon sisällä kulkee vaahterasta valmistettu keskipalkki (Maple Center Block).

Yamaha eroaa silti Gibsonista muutamissa yksityiskohdissa. Otelaudan materiaali on ebenpuuta (Ebony Fretboard) ja otelaudan radius hieman laakeampi (13 ¾”, 350 mm). Myös kitaran rungon ’sarvet’ ovat hieman sirommat kuin Gibsonissa. Ehkäpä suurin ero ilmenee Yamahan elektroniikassa. Kitaran push-push tonepotikoilla voi operoida mikkien puolitusta (Coil Split), kumpikin erikseen.

Yamaha SA2200 on varustettu tehtaan omaa tuotantoa olevilla vintagetyyppisillä Alnico V humbuckereilla (neck 7,65K ja bridge 8,30K). Soundi on hyvin avoin, täyteläinen ja erotteleva. Myös mikkien puolitus toimii erinomaisesti, mikä ei aina ole itsestäänselvyys. Nämäkin soundit ovat hyvin käyttökelpoisia moneen lähtöön. Volapotikoiden juoheva toiminta ansaitsee vielä erityismaininnan.

Kaiken kaikkiaan Yamaha SA2200 antaa itsestään hyvin laadukkaan kuvan. Kitaran kullanväriset metalliosat lisäävät vielä osaltaan vaikutelmaa, joskin tällaiset seikat ovat samalla makuasioita. Soittajan kannalta tärkeimmät asiat, kuten mukava soitettavuus, helppo käytettävyys ja hyvät, inspiroivat soundit ovat tämän instrumentin kohdalla selkeästi jakelussa.

Kun asiansa osaa, on homma hallussa!

A SOMEWHAT DIFFERENT TELECASTER DELUXE!

 

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Sarjassamme ’Warmoth meets MJT’ on tällä kertaa vuorossa Guitarworxin näiden puuosien pohjalta asiakkaalleen rakentama Telecaster Deluxe. Vaikka kitara näyttää nopealla silmäyksellä jotakuinkin vuoden 1972 Deluxelta, on kyseessä monella tapaa modifioitu versio.

Valmiiksi relikoitu MJT-body on leppää (Alder), hieman erikoisemmilla routtauksilla. Kaulamikin potero on jyrsitty leveälle Fender Wide Range -tyyppiselle humbuckerille ja tallan päässä normikokoiselle Gibson-tyyppiselle humbuckerille. Tallan koordinaatit on sovitettu pätevälle Hipshot Hardtail -tallalle. Mukavuutta lisäävänä modauksena on bodyyn muotoiltu straton tapaan ’Tummy Cut’ aka ’Belly Cut’.

Warmothin valmistama, hieman tuhdimpi ja isolapainen ’59 Roundback’ -kaula on lämpökäsiteltyä vaahteraa (Roasted Maple). Otelaudan materiaalina on ebenpuu (Ebony Fretboard) ja nauhojen tyyppinä SS6100 eli oikeilla jumbonauhoilla (Stainless Steel Jumbo Frets) mennään. Yläsatulan materiaaliksi on valikoitunut tilausvaiheessa Tusq.

Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta. Entäpä mistä tällaiseen projektiin löytää sopivat mikit (Pickups), käy luonnollisesti mielessä. Maailma on pullollaan erilaisia signaalinpoimijoita, mutta miten varmistua siitä, että mikit pelittävät sekä erikseen että yhdessä. Pienen pohdinnan jälkeen syttyi alitajunnassa lamppu: Rautiaguitars, Joensuu Finland. Näin mikit saataisiin räätälöityä tähän nimenomaiseen kitaraan.

Tuumasta toiseen. Veijo Rautian suosituksesta Deluxeen valmistettiin kirkkauden takia kaulamikiksi reilusti miedompi ’Wide Range -70’s’ humbucker (Alnico V + Alnico III, 8.4K) ja tallaan ’4Blues Humbucker’ (Alnico IV, 8.5K). Molempiin asennettiin kitaran ulkonäköön sopivat raakanikkeliset kuoret (Raw Nickel Covers). Mikit kytkettiin Emerson (CTS) A500K -potikoihin ja Switchcraftin valmistamaan 3-way switchiin. Volapotikoihin luonnollisesti Treble Bleed –kytkennät.

Ja sitten. Kaiken kasaamisen, säätämisen ja kolvaamisen jälkeen oli aika tarkistaa, miltä tuore soittopeli kuulostaa. Ensimmäinen havainto oli soundin positiivisesti ’kilahtava’ ilmavuus (Nice & Airy Sound). Kaulamikki on kaukana mistään nuhaisuudesta ja tallamikki komppaa juuri sopivalla purevuudella (Bite), mutta samalla myös lämpimällä pyöreydellä (Roundness). Keskiasennossa, molemmat mikit päällä, soundi on jotenkin eteerisen kuulas. Aivan omassa lokerossaan.

Juurikin näin. Silloin kun hakusessa on omaan käyttöön tuleva, omiin mieltymyksiin perustuva kitara, on tämän tyyppinen projekti enemmän kuin paikallaan. Vastaavaa soitinta ei suurella todennäköisyydellä löydy kaupan hyllyltä, eikä välttämättä tule koskaan vastaan kadulla.

Siispä rakentamaan!

KURT COBAIN WAS SEEN AT GUITARWORX!

 

 

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

Legendaarisen Nirvana-yhtyeen edesmennyt nokkahahmo Kurt Cobain antoi tunnetusti genrensä mukaisesti kovaa kyytiä käyttämilleen kitaroille. Eräs pidempään käytössä kestänyt soittopeli oli huomattavasti modifioitu, vasenkätinen Fender Jaguar 1965, joka myös näkyy yhtyeen videoissa.

Tähän Kurt Cobainin vuonna 1991 hankkimaan kitaraan oli jo edellisen omistajan toimesta asennettu DiMarzion valmistamat humbuckermikit, kaulaan mieto DP103 PAF (Alnico V/7.8K) ja tallaan tehokas DP100 Super Distortion (Ceramic/14.4K). Vaihtoon olivat menneet myös virikoneisto, talla ja kitaran mikkikytkin. Lisäksi kahden potikan kattaukseen oli lisätty toinen volapotikka. Sen sijaan Jaguarin bodyn ylemmän sarven tienoilla sijaitseva alkuperäinen Lead Circuit/Rhythm Circuit oli jätetty paikoilleen.

Fender on kunniakkaasti jäljentänyt kyseisen soittimen Meksikon tehtaillaan, ensin jonkin aikaa Road Worn versiona. Nykyinen tuotantomalli on ilman relikointia, ja sitä saa sekä oikeakätisenä että vasenkätisenä. Alkuperäiseen 60-luvun malliin verrattuna Fender on parantanut Kurt Cobain Jaguarin soitettavuutta otelaudan 9,5” radiuksella sekä Medium Jumbo nauhoilla.

Guitarworxin toimenpidelistalle kirjattiin perushuolto ja nauhojen tasaushionta. Kieliksi asennettiin asiakkaan toiveesta 11-56 setti, joka viritettiin D-vireeseen. Ja hyvältähän tämä erikoinen signaturemalli kuulostaa, varsinkin ansiokkaiden mikkiensä johdosta. Muukin kuin grunge tai indie taittuu ketterästi.

Lisää tällaisia, come as you are!

A SUPER-LIGHT TELECASTER WITH HEAVY SOUND QUALITIES!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

 

Guitarworxilla oli hiljattain ilo ja kunnia toteuttaa vähintäänkin mielenkiintoinen Telecaster Thinline rakennusprojekti. Kyseisessä tapauksessa yhdistettiin ameriikanmailta tilatut Warmoth-kaula ja tyylikkäästi relikoitu MJT-body. Eikä ihan mitä tahansa versioita.

No niin. Tämän projektin kaula (neck) on Warmothin valmistama, tilaajalle räätälöity, 21-nauhainen Modern Vintage rakenteinen Telecaster-kaula. Rakennuspuuna toimii lämpökäsitelty loimuvaahtera (roasted flame maple), radius 10-16”. Kaulan profiili on pyöreä ’Fat Back’ eli melkolailla tuhdimpi tapaus, paksuus päästä päähän 1” (25 mm). Yläsatulan leveys (nut width) poikkeaa myöskin normista, ollen 1 ¾” (44 mm). Otelaudan nauhat (frets) edustavat mallia 6150 Stainless Steel, medium jumbo.

Kaulassa vielä pysyäksemme, lämpökäsittelystä huolimatta kaulan pintaan sipaistiin kevyt öljykerros. Yläsatulan (nut) materiaaliksi valikoitui tilausvaiheessa Tusq ja virikoneistoksi asennettiin Gotoh Aged Kluson-type Tuners. Myös kieltenpidin (string tree) edustaa ’vanhennettua’ mallia.

Ja body sitten. Asiakkaan aikaisempien kokemusten perusteella valinnaksi osui jälleen MJT. Tämän ’puoliakustisen’ Thinline-bodyn materiaalina toimii huippukevyt suosaarni (swamp ash). Pintakäsittelyn hillitty relikointi on toteutettu erittäin tyylikkäästi, maalikerroksen hiushalkeamia myöten. Tallaksi (bridge) asennettiin edelleen Gotohin Aged osastoa edustava, kompensoiduilla messinkisillä tallapaloilla (compensated brass saddles) varustettu versio.

Näin upeaan pakettiin piti tietenkin saada optimaalinen mikitys ja sähköosasto. Niinpä valinta osui Lindy Fralin Telecaster Stock mikkisettiin ja Emerson 250K (CTS) potikoihin sekä Oak Grigsby 4-Way Switch mikkivalitsimeen. Potikat ja switch asennettiin tietenkin Gotohin Aged osaston Control Plateen (mukaan lukien Aged potikannupit).

Kyytipojaksi lisättiin luonnollisesti Treble Bleed kytkentä volapotikkaan, jotta soundin yläpää säilyy kyydissä volaa pienemmälle ruuvattaessa. Kitaran pleksiksi valikoitui asiakkaan mieltymyksen mukaan Warmothin valmistama Tortoise-pleksi. Sopii erittäin hyvin kokonaisuuteen.

Nyt vedetään henkeä. Kun kaikki oli paikoillaan ja säädettynä, oli tietenkin edessä koeponnistus. Ennen kuin kitaralla näppäiltiin ensisävelet, käytiin tsekkaamassa vaakalukemat: vaivaiset 2,5 kg (5.5 lb). Eli uskomattoman kevyt tapaus. Paitsi soundiltaan (superb sound).

Akustisesti, ilman vahvistusta soitettuna, kitaran sointi syttyy nopeasti (fast attack) ja soi todella pitkään. Kytkettynä vahvistimeen, tilanne valitettavasti vain paranee. Lindy Fralin mikkien tuottama soundi on samalla kertaa roteva ja kuulas… ja 3D-kolmiulotteinen. Neliasentoisen mikkivalitsimen mahdollistama lisävaihde (mikit kytkettynä sarjaan) tuo ilmoille paksumman humbucker-tyyppisen, mutta hyvin erottelevan vaihtoehdon.

Mitäpä tähän muuta: joo, kyllä joo!

JIM ADKINS WAS SEEN AT GUITARWORX!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

 

Lukuisten Guitarworxissa vierailleiden Telecastereiden joukko täydentyi tässä taannoin hieman erikoisemmalla versiolla. Kyseessä on amerikkalaisen alt-rock kitaristin Jim Adkinsin (Jimmy Eat World) ja Fenderin yhteistyönä syntynyt ’Jim Adkins JA-90 Telecaster Thinline ’ signature malli. Tämä soittopeli eroaa monessakin suhteessa normi Telestä.

Ensinnäkin Fender JA-90 mallin mensuuri on 24.75” eli liikutaan enemmän Gibsonin maailmassa. Toiseksi, bodyn värinen vaahterakaula kiinnittyy saarnipuiseen Thinline bodyyn liimaliitoksella (Set Neck) eikä ruuveilla. Otelaudan materiaalina toimii ruusupuu (Rosewood Fretboard). Kolmantena eroavaisuutena voidaan mainita tallan rakenne. Kyseessä on Tune-O-Matic tyyppinen talla ja kieltenpidin (Stop Tailpiece).

Myös kitaran sähköpuolella liikutaan enemmän Gibsonin maailmassa. Nimensä mukaisesti JA-90 mikkikattaus koostuu kahdesta vintagetyyppisestä Seymour Duncan SP90 soapbar mikistä. Näitä ohjaavat kunkin mikin volume ja tone potikat sekä kolmiasentoinen mikkikytkin (3-Way Toggle Switch). Melko lailla vaikkapa Les Paulia muistuttava ratkaisu.

Guitarworxin työlistalle kirjattiin perushuolto, nauhojen tasaushionta, yläsatulan vaihto (Graph Tech Tusq) ja jakin vaihto (Switchcraft). Tehtyjen toimenpiteiden jälkeen oli miellyttävää havainnoida, kuinka tämä kevyt ja helpposoittoinen kitara on parantanut juoksuaan hyvinkin selkeästi.

Monikäyttöinen ja hyväsoundinen tapaus!

WARMOTH CUSTOM P-BASS – THE TIGER’S EYE!

kitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworxkitarahuolto, bassohuolto, soitinhuolto, Espoo, Helsinki, kitara, basso, kitaran, basson, huolto, korjaus, säätö, asennus, vaihto, kytkentä, nauhojen, hionta, perushuolto, modaus, tuunaus, customkitara, fender, gibson, mikki, kitaramikki, kitaramikit, guitarworx

 

Eräs ainutkertaisiin ’one-of-a-kind’ bassoihin mieltynyt Guitarworxin asiakas otti yhteyttä uuden projektin tiimoilta. Kyseessä olisi Warmothin laatuosista kasattava, P-Bass osastoa edustava soitin. Mutta ei tietenkään mikään tavanomainen sellainen. Sehän sopii, ruvetaan ryhtymään.

Asiakas oli valmiiksi bongannut Warmothin sivuilta varsin kiinnostavan bodyn: ’Quilt Maple on Maple’ (loimuvaahtera/vaahtera). Mutta eipä tässä kaikki, tietenkään. Body on ensinnäkin ’Chambered’ (kammioitu) ja paraatipuoli edustaa kategoriaa ’Very High Grade Quilt Maple’. Pintakäsittely on Warmothin termein ’Tiger’s Eye’ ja taustapuolelta ’Tobacco Burst’.

Myös bodyn mikkijyrsinnät edustavat omaa osastoaan: kaulamikin poteroon sopii ’P-Bass Single Coil’ ja tallapositioon ’Jazz Bass Bridge’. Potikat (’JB style’) ruuvataan ’Rear Rout’ tyyliin suoraan bodyyn. Ja niin, bodyn kaulatasku on mallia ’Contoured Heel’ eli otelaudan ylimmillä nauhoilla on ilo operoida. Tämähän selvä…

Kaulan valinnan suhteen pidettiin nopea suunnittelupalaveri Guitarworxin kanssa. Lopputulemaksi muotoutui ’Tele Bass’ lavalla varustettu ’Slim Taper’ kaula, jonka rakennuspuuna toimii miellyttävä ja upeasointinen ’Wenge’ ja otelaudan materiaalina ’Ebony’ (eebenpuu).

Kaula edustaa Warmoth ’Super Bass’ rakennetta, jossa on teräsvahvikkeet. Nauhat ovat SS6150 eli ruostumattomasta teräksestä valmistetut sellaiset. Kaulan radius on kauttaaltaan 10”, yläsatula Graph Tech White Tusq XL. Kovin teknistä? Tottahan toki.

Kasausvaiheessa bassoon ruuvattiin Guitarworxin suosituksesta Seymour Duncan Quarter Pound mikit, CTS potikat, Gotoh 201 talla, Schaller virikoneisto ja tietenkin Switchcraft jakki. Ja mitenkäs pelittää? Jos nyt vaikka näppäilee perus-E sävelen, voi käydä kahvilla ja se soi edelleen kun palaat… Atakki hyvinkin napakka ja mikkien keskinäistä balanssia sekä/myös soittimen yleistä tonea (koskematta tonepotikkaan) voi hienosti säätää volapotikoilla.

Olipa hieno projekti! Laatupalikoista syntyy laatujälkeä.