Amerikkalainen Dennis Fano, alunperin basisti, hankki kannuksensa kitarateknikkona New Yorkissa 90-luvun puolivälissä. Siihen aikaan hän työskenteli Greenwich Villagessa sijaitsevassa Matt Umanov Guitars -nimisessä kitaraliikkeessä. Jo tuolloin Fano oli ihastunut offset-mallisten soitinten (Fender Jazz Bass/Jazzmaster/Jaguar) muotomaailmaan – sekä käyttäjäystävälliseen ergonomiaan.
Niinpä, ryhdyttyään valmistamaan soittimia omalla nimellään, Dennis Fanon lähtökohtana oli nimenomaan bodyn offset-tyyppinen muotoilu. Hänen mielestään tällainen kitara/basso on parhaiten tasapainossa ja mukavampi soittaa sekä seisten että istuen. Suunnitelmat eivät rajoittuneet pelkästään tähän, sillä Fano halusi parantaa soitettavuutta myös mm kaulan ja bodyn liitoskohdan muotoilulla (carved neck joint).
Erityisesti suunnittelemiinsa kitaroihin Dennis Fano on valinnut yksinkertaisen ja selkeän ’käyttöliittymän’. Siksi useimmissa malleissa on vain master volume ja master tone potentiometrit sekä tietenkin mikkivalitsin. Valinnanvaraa sen sijaan riittää mikkikattauksissa (Fralin/Lollar) sekä rautapuolella, kuten nyt vaikkapa Masteryn ja Gotohin tuotteissa (hardware)… Mielenkiintoinen yksityiskohta Fano-merkkisissä fendertyyppisissä vaihtoehdoissa (6L-virityskoneisto) on kaulan gibsonmallinen lavan 10 asteen tiltti. Tällöin ei juurikaan tarvita kieltenohjaimia.
Guitarworxilla oli hiljattain ilo ja kunnia huoltaa hieno Arizonassa valmistunut, kevyesti relikoitu Fano JM6 Standard – Humbucker. Tässä gibsontyylisellä TOM-tallapaketilla varustetussa, Jazzmasterin oloisessa kitarassa on kevyt leppäbody (Alder body) ja Compound Radius -vaahterakaula (Maple neck), ruusupuisella 7.25”-9.5” otelaudalla (Indian Rosewood fretboard). Mikkikattaus muodostuu kahdesta kaksikelaisesta Fano-mikistä (twin humbuckers), joskin tässä yksilössä mikit on vaihdettu Lollar Imperial -malleihin. Työlistalle kirjautui seuraavaa: perushuolto, yläsatulan asennus + trimmaus ja yksittäisten nauhojen tasaushionta.
Huoltotoimenpiteiden jälkeen suoritettu koeajo vahvisti ennakko-odotukset. Kyseessä on korkealuokkainen soitin, joka ei pyri briljeeraamaan kymmenillä säätövaihtoehdoilla. Tärkeintä on soitettavuus ja aito soundi. Ja niitähän löytyy!
Lisäinfona todettakoon, että Dennis Fano siirtyi vuonna 2015 Nashvilleen, valmistamaan suunnittelemiaan soittimia tuotemerkillä Novo. Fano-merkkisten soittimien tuotanto jatkuu silti edelleen. Tämän lisäksi Fanon kädenjälki näkyy myös Rivolta-merkkisissä kitaroissa.